CURS PRESENCIAL Com millorar la comunicació i la imatge dels Serveis Socials
Presentació En l’objectiu de transformar el Sistema català de Serveis Socials perquè deixi de ser el sistema que atén els fracassos d'altres sistemes públics i es construeixi com el sistema que proveeix cures al llarg del nostre cicle vital, les Administracions competents es troben amb la dificultat que la majoria de la ciutadania no se sent interpel·lada pel Sistema de Serveis Socials, perquè generalment l’associen a les persones que es troben en una greu situació de pobresa i d’exclusió. I com que ningú vol formar part de la capa de la societat més exclosa, a la major part dels ciutadans no els interessa ni se’n consideren potencials usuaris.
En l’imaginari de la ciutadania no es concep el Sistema català de Serveis Socials com un sistema troncal de l'Estat del benestar, que atén a tota la població durant tota la seva vida, i que actua com a element preventiu davant de necessitats socials de caràcter material, relacional o vinculades a l'autonomia personal, i acompanya les persones a desenvolupar el seu projecte vital. I tampoc hi ha consciència de què fa el sistema ni com s’ha d’utilitzar i, per tant, no se’l troba a faltar o no se li exigeix quan falla o no hi és.
Només quan l'atenció a la dependència i l'autonomia personal han passat a ser un dret subjectiu, una part de la ciutadania s’ha adonat que els Serveis Socials també s'ocupen de qui i com i on ens cuidarà quan siguem grans.
Ens hem de preguntar, doncs, fins a on saben les ciutadanes i ciutadans tot el que els Serveis Socials els poden oferir, i fins a on arriba la responsabilitat dels gestors d’aquests serveis en aquest possible desconeixement. I alhora fins a quin punt es pot corregir no només aquest desconeixement, sinó també les imatges tergiversades i fins i tot negatives dels Serveis Socials que a vegades circulen entre la població de comarques i municipis.
En l’àmbit dels equips de Serveis Socials Bàsics municipals i comarcals, sovint aquest problema reputacional es pateix amb freqüència però no es tenen ni les eines ni el coneixement per afrontar-lo amb eficàcia. I a vegades la inacció i el silenci agreugen i cronifiquen encara més el problema, especialment en el marc d’una societat en què la comunicació s’ha tornat cada vegada més digital i on la manera de donar una resposta eficaç genera moltes inseguretats entre els equips professionals.
El programa formatiu que oferim ha estat dissenyat per permetre a les Administracions Locals afrontar amb eficàcia, facilitat i professionalitat la seva estratègia de comunicació. Una estratègia que ha de contribuir a evolucionar de les visions més assistencialistes, encara arrelades en alguns professionals i en bona part de la ciutadania, a les de prevenció, l'autonomia personal, l'atenció proactiva, comunitària i el treball en xarxa
|