CURS PRESENCIAL Salut mental i emocional juvenil. Detecció, formació i intervenció
Presentació Des de fa anys, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) manifesta la necessitat d’actuar en la salut mental i emocional de la població. Per les característiques de la seva etapa evolutiva, el col·lectiu juvenil és un dels més vulnerables. A Catalunya, s’estima que entre el 10 i el 20% dels adolescents pateixen algun trastorn mental i el suïcidi ja és la primera causa de mort entre les persones joves. Malauradament, la crisi sanitària i social de la COVID-19 i les seves nombroses conseqüències com ara la situació de confinament, l’aïllament social, la pèrdua de persones estimades, els esdeveniments traumàtics viscuts, la pèrdua de rutines i l’estrès psicosocial experimentats han provocat un empitjorament generalitzat en aquest àmbit de la salut.
Encara que la problemàtica sigui preocupant i reclami d’una intervenció immediata i efectiva, el col·lectiu juvenil té diferents punts forts que poden ajudar a millorar la situació. Sabem que tenim la capacitat d’afrontar amb èxit situacions desfavorables i volem dotar als i les professionals de les eines per ajudar en la recuperació, l’adaptació i desenvolupament favorable davant de circumstàncies adverses.
La Federació de Municipis de Catalunya, a través dels i les professionals amb els que treballa, també ha detectat un empitjorament en el malestar mental i emocional de les persones joves. Des de la Federació es considera imperatiu seguir impulsant polítiques i accions que tinguin la capacitat de prevenir, protegir i promoure la vida saludable en aquest àmbit tal com ho fa en la salut física, afectiva, sexual i reproductiva. Podem afirmar que la Federació s’implica en la salut de les persones joves, i té ganes de fer més per la salut mental i emocional del col·lectiu juvenil.
Objectius
1. Detectar potencials problemàtiques de salut mental i emocional. 2. Alfabetitzar en el concepte de salut mental i emocional. 3. Reduir l’estigmatització i el secretisme de forma responsable, eliminant els mites i informació errònia. 4. Mostrar el context actual de forma entenedora i educar en la terminologia adequada. 5. Promoure l’accés a l’ajuda. 6. Formar en els factors de risc i factors protectors. 7. Formar en tècniques de gestió emocional basades en la recerca de recursos d’afrontament i la resiliència. 8. Reduir les potencials conductes autolítiques i suïcides. 9. Recercar, treballar i mostrar les intervencions i recursos disponibles existents. 10. Fomentar el treball participatiu per incentivar al col·lectiu juvenil a dissenyar les possibles intervencions a realitzar en el seu entorn més pròxim.
Docent Isaac Lloveras. Psicòleg i sociòleg per la Universitat d’Illinois a Chicago. Màster en Polítiques Públiques i Socials (UPF), postgrau en Psicologia d’Urgències i Catàstrofes (UB). Doctorand en Ciències de la Salut a la Universitat Internacional de Catalunya. Desenvolupa programes de detecció, formació universal i intervenció en risc en l’àmbit de la salut mental i emocional i la prevenció del suïcidi.
|