|
CURS PRESENCIAL El “canvas” dels projectes europeus. Disseny, presentació, implementació, monitoreig i justificació
Objectius
En un escenari de crisi provocat per la COVID19 i la guerra d’Ucraïna, la Unió Europea (UE) compta amb un paquet d'estímul que ha de servir per promoure la recuperació i la transformació del model socio-productiu posant les bases per una societat més moderna, sostenible i justa. El paquet està integrat pel pressupost ordinari de llarg termini, el Marc Financer Plurianual 2021-2027, i per l’instrument temporal Next Generation EU (NGEU), dirigit a mitigar els estralls de la pandèmia i a impulsar un procés de recuperació i transformació basat en la doble transició ecològica i digital i en la cohesió social. En aquest context, els governs locals han de tenir un paper molt significatiu ja que gestionen competències claus en bona part dels àmbits prioritzats per la UE.
Passats dos anys des de l’activació del pressupost, els governs locals catalans es troben amb dificultats per absorbir els recursos financers que tenen a l’abast. A banda de les dificultats inherents als propis programes i a les convocatòries que es publiquen, un marc normatiu complex i la manca de recursos i capacitats especialitzades fa que no puguin optimitzar l’accés als fons. També es detecten dificultats a l’hora d’executar els projectes ja finançats.
Per donar continuïtat a la formació oferta des de 2021, la Federació de Municipis de Catalunya ha definit un nou programa destinat a reforçar les competències tècniques dels governs locals del país per tal que puguin participar de manera més eficient en el pressupost europeu (NextGenEU i MPF 2021-2027). Els objectius específics d’aquesta formació que serà eminentment pràctica són:
- Entendre el context en el que es defineix el pressupost europeu. - Conèixer les característiques del pressupost europeu i dels principals instruments financers que conté. - Entendre les característiques de les convocatòries que es publiquen (elegibilitat, cofinançament, requisits). - Aprendre a plantejar un projecte de forma exitosa (necessitats, priorització, encaix en les convocatòries, definició d’objectius, tasques, resultats, pressupost, sistemes de monitorització i avaluació, comunicació, etc.) - Aprendre a executar i justificar els projectes de forma adequada.
Les sessions formatives examinaran l‘esquema conceptual amb tots els elements que descriuen una proposta de valor d’un projecte europeu així com el model de gestió per la seva execució - el CANVAS dels projectes europeus.
Docents Agustí Fernández de Losada . Llicenciat en Dret i màster en Estudis Europeus per la Universitat Autònoma de Barcelona, i diplomat en Gestió Pública per ESADE. Consultor sènior especialitzat en governança urbana i territorial, polítiques públiques urbanes, agendes globals, fons europeus i cooperació internacional; investigador sènior i director del Programa Ciutats Globals de CIDOB (Barcelona Centre for International Affairs); i professor associat del Grau de Relacions Internacionals de Blanquerna, Universitat Ramon Llull; i de l'IBEI (Institut Barcelona d'Estudis Internacionals) on imparteix el curs sobre relacions internacionals de les ciutats globals. És també expert en governança territorial del Programa EUROsociAL + de la Comissió Europea, urban adviser de Cities Alliance, soci fundador de Phare, Territorios Globales i vicepresident de la Fundació Interarts.
Alexander Heichlinger. Llicenciat amb un Màster (Mag.rer.soc.oec.) en Administració i Direcció d’Empresa per la Universitat Leopold Franzens d’Innsbruck (AT) i de la K.U. Leuven (BE). Després d´uns estudis doctorals a la Universitat de Maastricht (NL) va incorporar-se a l’Institut Europeu de l’Administració Pública (EIPA) on, des de 1997 fins a febrer de 2020, va ser membre sènior i mànager de la seva antena a Barcelona.
En més de 20 anys ha dirigit, accelerat i desenvolupat nombrosos projectes multidisciplinaris i europeus de gran escala -com expert, consultor / gestor i formador- per a organitzacions públiques de tot Europa (duts a terme en tots els països de la Unió Europea) i més enllà, així com per a la majoria d’institucions europees (Comissió Europea, Parlament Europeu, Comitè de les regions). Va dirigir un dels seminaris i serveis d’aprenentatge insígnies titulat “Una estratègia exitosa per al finançament de projectes de la UE: què fer i què no” que s’ha dut a terme més de 30 vegades, capacitant i equipant amb els diversos aspectes de fons europeus a més de 1000 funcionaris públics i professionals de tota Europa.
|
|
|